- Schoolkinderen die blootgesteld worden aan verkeerslawaai ontwikkelen zich minder snel.
- Uit onderzoek in Barcelona blijkt dat harde verkeersgeluiden in het klaslokaal de ontwikkeling van cruciale geheugens- een aandachtsvaardigheden aanzienlijk kunnen vertragen.
- Geluidspieken van bijvoorbeeld passerende vrachtwagens of optrekkende auto’s hebben meer impact dan een hoger gemiddeld geluidniveau.
- Lees ook: Deze ondernemer bedacht een digitale lesmethode: niet om de leraar te vervangen, maar om meer persoonlijke aandacht voor leerlingen mogelijk te maken
Verkeerslawaai gaat ten koste van de ontwikkeling van basisschoolkinderen, blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers van het Institute for Global Health (ISGlobal) in Barcelona hebben aangetoond dat verkeerslawaai bij school de ontwikkeling van cruciale geheugen- en aandachtsvaardigheden aanzienlijk vertraagt.
“Onze bevindingen tonen aan dat geluidspieken in het klaslokaal storend kunnen zijn voor de neurologische ontwikkeling”, zegt onderzoeksleider Maria Foraster na onderzoek onder 2.680 kinderen van tussen de zeven en tien jaar op 38 verschillende basisscholen in Barcelona.
De ontwikkeling van de schoolkinderen werd een jaar lang bestudeerd en in diezelfde periode werden geluidsmetingen op de speelplaatsen en in de klaslokalen uitgevoerd. Daaruit bleek dat kinderen die worden blootgesteld aan verkeersgeluiden hun aandacht er minder goed bij kunnen houden en een slechter geheugen hadden.
Zo resulteerde een toename van 5 decibel in het geluidsniveau in een 5 procent langzamere ontwikkeling van het aandachtsvermogen ten opzichte van leerlingen op scholen zonder verkeerslawaai. De ontwikkeling van het werkgeheugen was ruim 11 procent langzamer dan gemiddeld en de ontwikkeling van het complexe werkgeheugen was zelfs 23,5 procent langzamer.
Aandacht en geheugen zijn uiterst belangrijke functies voor het leerproces en ondersteunen het oplossen van problemen, het redeneren, het rekenen en het taalbegrip. Juist in de basisschoolleeftijd zouden die functies zich snel moeten kunnen ontwikkelen.
‘Overheden moeten in actie komen’
Uit het onderzoek blijkt ook dat geluidspieken van passerende vrachtwagens of auto’s die optrekken bij een stoplicht meer impact hebben dan een hoger gemiddeld geluidsniveau, omdat pieken de aandacht meer afleiden. “Dat is een belangrijke conclusie, want het huidige beleid is uitsluitend gebaseerd op het gemiddelde aantal decibel”, zegt Foraster. “Bovendien bleek dat hogere geluidsniveaus op school schadelijker waren dan thuis.”
Neurowetenschapper Iroise Dumontheil van de Universiteit van Londen roept overheden volgens Scientias op tot actie. “Aangezien veel Europese kinderen die in grote steden wonen worden blootgesteld aan verkeerslawaai, heeft deze studie implicaties voor het overheidsbeleid om de herrie van het wegverkeer in de buurt van scholen te verminderen”, stelt ze. Volgens onderzoeker Trevor Cox van de Universiteit van Salford is dat extra van belang voor scholen in achterstandswijken, omdat die zich meestal op luidruchtigere plekken bevinden.